Nederlander consumeert te veel zout
Geplaatst op: 23-02-2012
85 procent van de Nederlanders blijkt uit onderzoek te veel zout te eten, hiermee lopen ze een verhoogd risico op een hoge bloeddruk die de kans vergroot op een hartinfarct, beroertes en hart- en vaatziekten.
Het onderzoek is uitgevoerd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in opdracht van het ministerie van VWS.
6 gram per dag
Op jonge leeftijd krijgen kinderen via voedingsmiddelen al te veel zout binnen, jongens gemiddeld 8,3 gram en meisjes 6,8 gram zout per dag. Bij volwassenen is dat bij de mannen gemiddeld 9,9 gram terwijl de vrouwen 7,5 gram zout per dag consumeren. De aanbevolen richtlijnen van zout is 6 gram per dag, bij langdurig gebruik van te veel zout vergroot het de kans op hart- en vaatziekten en beroertes. Per jaar overlijden 2500 Nederlanders omdat ze te veel zout eten.
Warme maaltijd bevat meeste zout
Het meeste zout wordt thuis geconsumeerd. Tijdens de warme maaltijd wordt het meeste zout gebruikt met 36 procent, gevolgt door de lunch met 31 procent. Belangrijke zoutbronnen zijn vleesproducten, smaakversterkers, kant-en-klare maaltijden, sauzen, kaas, brood, borrelhapjes en koekjes. Het is belangrijk om gezond en evenwichtig te eten en het zout zoveel mogelijk te beperken. Vorig jaar hadden Australische wetenschappers onderzocht wat de gevolgen waren van te veel zout in voeding.
Meer artikelen
- [16-03]Maak je eigen yoghurt met EasiYo
- [05-03]100% biologische Wellness- theemelanges Oscar & Babette
- [20-02]Tips en adviezen wanneer je verkouden bent
- [31-01]Overgewicht neemt steeds meer toe
- [23-01]Leev breidt assortiment uit met biologische tussendoortjes
- [17-01]Minder eten door rood servies
- [10-01]Begin het jaar goed, kom naar de Nationale Gezondheidsbeurs
- [29-11]Wat kun je doen bij een verkoudheid?
- [23-11]Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in sinterklaas snoepgoed?
- [16-11]Meer voorlichting over rol van fructose bij ontwikkeling van diabetes
- [15-11]Diabetesweek, laat gratis je bloedsuikerwaarde testen
- [07-11]Biologische voeding en natuurlijke cosmetica met BDIH keurmerk Leev
- [04-11]Kersensap bevordert een goede nachtrust
- [18-10]De verrassende Kneipp theeën, 100% natuurlijk!
- [14-09]Visolie kan schadelijk zijn tijdens chemotherapie
- [14-09]Gezond, fit en in balans met JUVO
- [24-08]Meer overgewicht bij huwelijk en scheiding
- [24-08]Fitter, slanker en mooier met Innerwave Detox Yoga Concept
- [23-08]15 min per dag beweging verlengt leven
- [19-08]Leev introduceert het BIOTIME concept
- [11-08]Pure chocolade is goed voor gezichtsvermogen
- [08-08]Natuurlijke bescherming meest effectief bij muggenplaag
- [03-08]Een dieet volgen is meestal zinloos
- [02-08]Druiven beschermen tegen schadelijke UV-straling
