Slikken van vit D tijdens zwangerschap kan ziektegevallen voorkomen
Geplaatst op: 10-05-2011
Uit een onderzoek aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht blijkt dat maar liefst een kwart van de pasgeboren baby's bij de geboorte een tekort aan vitamine D heeft.
Luchtweginfecties bij baby's
Bij een gebrek aan vitamine D wordt de kans in het eerste levensjaar op luchtweginfecties bij baby's vergroot. Tijdens het onderzoek werden 156 pasgeborenen onderzocht naar het vitamine D-gehalte van het navelstreng-bloed waarbij de kinderen ook een jaar lang werden gevolgd. Daarvan liepen achttien kinderen een ernstige infectie van de lagere luchtwegen met het RS-virus (virus die een infectie in de luchtwegen veroorzaakt) op, ook de kinderen met de laagste concentraties vitamine D bleken een zes keer grotere kans op een RSV-infectie te hebben (effect van vit D staat los van andere risicofactoren).
10 microgram vitamine D per dag
De Gezondheidsraad adviseert het gebruik van vitamine D-supplementen tijdens de zwangerschap van 10 microgram vitamine D per dag en zwangeren moeten zich aan de vitamine D-richtlijn houden. Door het onderzoek laten de onderzoekers zien dat het belangrijk is om vitamine D in te nemen omdat het ziektegevallen voorkomt, de belangrijkste oorzaak van ziekenhuisopnames voor jonge kinderen is RSV (Respiratoir syncytiaalvirus).
In de zomer concentratie hoger
Tijdens het onderzoek slikte maar 46 procent van de zwangere vrouwen vitamine D waarbij het gehalte vitamine D in het navelstrengbloed inderdaad hoger was. Van de pasgeborenen was bij 27 procent de concentratie vitamine D zo laag dat sprake was van een tekort. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van de zon, daarom is de concentratie hoger in de zomer dan in de winter.
Meer artikelen
- [16-03]Maak je eigen yoghurt met EasiYo
- [05-03]100% biologische Wellness- theemelanges Oscar & Babette
- [23-02]Nederlander consumeert te veel zout
- [20-02]Tips en adviezen wanneer je verkouden bent
- [31-01]Overgewicht neemt steeds meer toe
- [23-01]Leev breidt assortiment uit met biologische tussendoortjes
- [17-01]Minder eten door rood servies
- [10-01]Begin het jaar goed, kom naar de Nationale Gezondheidsbeurs
- [29-11]Wat kun je doen bij een verkoudheid?
- [23-11]Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in sinterklaas snoepgoed?
- [16-11]Meer voorlichting over rol van fructose bij ontwikkeling van diabetes
- [15-11]Diabetesweek, laat gratis je bloedsuikerwaarde testen
- [07-11]Biologische voeding en natuurlijke cosmetica met BDIH keurmerk Leev
- [04-11]Kersensap bevordert een goede nachtrust
- [18-10]De verrassende Kneipp theeën, 100% natuurlijk!
- [14-09]Visolie kan schadelijk zijn tijdens chemotherapie
- [14-09]Gezond, fit en in balans met JUVO
- [24-08]Meer overgewicht bij huwelijk en scheiding
- [24-08]Fitter, slanker en mooier met Innerwave Detox Yoga Concept
- [23-08]15 min per dag beweging verlengt leven
- [19-08]Leev introduceert het BIOTIME concept
- [11-08]Pure chocolade is goed voor gezichtsvermogen
- [08-08]Natuurlijke bescherming meest effectief bij muggenplaag
- [03-08]Een dieet volgen is meestal zinloos
- [02-08]Druiven beschermen tegen schadelijke UV-straling
